Lite tankar

Har precis kommit hem från halkbanan. Det var ganska roligt faktiskt, men hade förväntat mig lite mer. Tjejen som jag turades om med var jätterolig och vi skrek och skrattade varje gång bilen halkade iväg och snurrade runt haha. :)
När vi åkte hem berättade hon att hon tänkte flytta till Tyskland med sin kille och vi pratade lite med det här att svenskar är så tråkiga och lite kalla av sig. Vi är sånna som ska vara självständiga och att "ensam är stark". Vilket inte är sant, men så är det i Sverige.
Vi ska jämt jämföra oss med andra och försöka vara perfekta. Ha fina kläder, vara smal, ha ett bra boende, körkort, bra i skolan och så vidare. Hon sa att vi äter alldeles för mycket och sen ska vi börja banta och klagar över det. Att vi inte har tid och att om man vill ses så måste man planera långt i förväg och att vi lever för helgerna sen är det det gamla vanliga igen. Vilket jag tycker stämmer ganska bra in på oss svenskar. Hon berättade att utomlands är det bara att ringa någon när man känner för det och den kommer över direkt och bjuder på fika etc. Där kan man också börja prata med folk man inte känner och så vidare, för det är inget fel med det. Här får man lära sig att redan när man är liten "prata inte med främlingar".
Vilket jag tycker borde ändras, det är inget fel med att lära känna nytt folk, det ger bara nya erfarenheter. Det jag tror det beror på är för att ingen vågar, ingen vågar ta första steget ingen vågar gå utanför gränserna till någonting nytt, vad har man att förlora liksom? Alla vill vara likadana i Sverige, ingen vill stå ut på samma sätt som dem gör utomlands tex. Självklart finns det ju personer som är helt tvärtom, men ni förstår hur jag menar...

Förut var jag mycket mer blyg men nu har jag börjat inse att man kommer ingenvart i livet om man inte tar chansen. Om jag inte hade vågat prata med folk hade jag inte blivit tillsammans med min pojkvän, hade inte fått min praktik, körkort, gått på event, eller jobb som dem flesta får genom att prata med folk dem inte känner. Man får som sagt nya erfarenheter och lär sig nya saker varje dag genom att prata med människor, så var inte rädd för det och det gör inget om du gör fel, för man lär sig utav sina misstag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0